Τι είναι το usability testing
Το usability testing είναι η διαδικασία κατά την οποία παρακολουθούμε πραγματικούς χρήστες καθώς χρησιμοποιούν ένα οποιοδήποτε σύστημα. Αυτό μπορεί να είναι ένα υπολογιστικό σύστημα, μια ιστοσελίδα, ένα τηλέφωνο ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή. Ο λόγος που τα κάνουμε είναι γιατί όταν σχεδιάζουμε ένα σύστημα, δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς θα το εκλάβουν οι πραγματικοί χρήστες. Χρειάζεται να δούμε τους ίδιους καθώς το χρησιμοποιούν για να δούμε αν αυτό που σχεδιάσαμε είναι εύχρηστο και κατανοητό.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις ιστοσελίδες. Ούτε εμείς όταν φτιάχνουμε μια ιστοσελίδα, ούτε κι οι ιδιοκτήτες της μπορούν να διακρίνουν τα σημεία που θα δυσκολέψουν ή θα μπερδέψουν τους χρήστες. Το usability testing μας επιτρέπει να τη δούμε με τα μάτια των χρηστών.
Στο κλασικό usability test, οι δοκιμαστές είναι μέσα σε ένα δωμάτιο όπου ένας καθοδηγητής τους ζητάει να εκτελέσουν τις επιθυμητές εργασίες, ενώ πίσω από έναν καθρέπτη μιας όψης, παρακολουθούν και καταγράφουν τη διαδικασία όλοι οι εμπλεκόμενοι στο έργο.
Το usability testing είναι μια πολύ αποδοτική διαδικασία. Σε έρευνα του Norman Nielsen Group έχει μετρηθεί ότι κατά μέσο όρο οι ιστοσελίδες που κάνουν usability testing, διπλασιάζουν τις πωλήσεις τους! Ενώ σε άλλη μελέτη του ίδιου οργανισμού υπολογίστηκε ότι οι επιχειρήσεις που διαθέτουν το 10% του budget που έχουν για την ιστοσελίδα τους σε usability testing, αυξάνεται η απόδοσή της κατά 83%!
Remote Usability Testing
Το πρόβλημα με το κλασικό usability testing είναι το υψηλό κόστος, η δυσκολία εύρεσης στοχευμένων χρηστών και η χρονοβόρα διαδικασία σχεδιασμού του. Τη λύση έρχεται να δώσει το απομακρυσμένο (remote) usability testing μέσω του Userfeel.com.
Το Userfeel.com είναι η πρωτοποριακή πλατφόρμα απομακρυσμένου usability test που πρωτοφτιάξαμε το 2010 και επανασχεδιάσαμε με πολλές νέες λειτουργίες το 2017.
Στο remote usability testing μέσω του Userfeel.com η διαδικασία είναι απλή και γρήγορη:
1. Επιλέγουμε από έναν μεγάλο αριθμό χρηστών από όλο τον κόσμο, που μιλούν 40 διαφορετικές γλώσσες. Επιλέγουμε πόσα τεστ θέλουμε να τρέξουμε ανά τύπο συσκευής (desktop, tablet, mobile), καθώς και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των δοκιμαστών (χώρα, γλώσσα, ηλικία, εμπειρία).
2. Ορίζουμε το σενάριο που πρέπει να ακολουθήσουν και τις εργασίες (tasks) που πρέπει να εκτελέσουν, καθώς και μέχρι 4 ερωτήσεις που θα απαντήσουν γραπτά μετά το τέλος του τεστ. Παράδειγμα σεναρίου μπορεί να είναι: "Θέλετε να αγοράσετε ένα δώρο σε μια φίλη σας. Βρείτε ένα φόρεμα, μαύρο αξίας μέχρι 60 ευρώ και αγοράστε το."
3. Το Userfeel.com καλεί τους χρήστες που εμπίπτουν στα δημογραφικά χαρακτηριστικά που έχουμε ορίσει και αυτοί ξεκινούν να εκτελούν το σενάριο.
4. Κατά τη εκτέλεση του test, καταγράφεται η κάθε κίνηση στην οθόνη τους και ηχογραφείται η φωνή τους, καθώς λένε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους στο μικρόφωνο.
5. Οι χρήστες αφού ολοκληρώσουν το σενάριο που έχουμε ορίσει, απαντούν γραπτά στις 4 ερωτήσεις.
6. Εντός λίγων ωρών λαμβάνουμε τα video μαζί με τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που ορίσαμε.
Δείτε το intro video του Userfeel.com που περιγράφει την παραπάνω διαδικασία:
Βλέποντας τα αποτελέσματα του usability test, μας αποκαλύπτονται τα προβλήματα που συναντούν οι χρήστες, οπότε πολύ εύκολα μπορούμε να σκεφτούμε τις βελτιώσεις που είναι αναγκαίο να γίνουν. Κάνοντας τη σελίδα πιο εύχρηστη και με λιγότερα προβλήματα, αυξάνονται οι πωλήσεις, και γενικά η απόδοση της σελίδας!
Δείτε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα
Παρατηρήστε πώς σε τεστ στο ofarmakopoiosmou.gr ο χρήστης δηλώνει ότι θα ήθελε να μπορεί να συγκρίνει δύο προϊόντα:
Παρατηρήστε πώς στο bsbfashion.com ο χρήστης δυσκολεύεται από την απουσία φίλτρων για το μέγεθος και την τιμή στα αποτελέσματα της αναζήτησης. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να κουράσουμε τον χρήστη και να τον αναγκάσουμε να φύγει από τη σελίδα χωρίς να αγοράσει εν τέλει.
Βελτιώστε, λοιπόν, και εσείς την ιστοσελίδα σας και αυξήστε τα ποσοστά μετατροπής σας σε αυτή κάνοντας τεστ ευχρηστίας μέσω του Usefeel.com.